08 November 2010

Tips meningkatkan trafik blog:!!

Tips meningkatkan trafik blog:

  1. Rajin-rajin la blogwalking; baca dan tinggalkan komen di blog-blog yang anda singgah. Paling kurang pun tinggalkan jejak di shoutbox / tagboard blog tersebut; InsyaAllah sehari dua nanti paling kurang pun owner blog tersebut akan singgah juga blog korang.
  2. Jadi pembaca / pengkomen tetap di blog-blog yang anda suka baca. Bagi blog yang anda sekadar singgah tapi tak baca, elakkan mengomen sebab bukannya owner blog tu tak tahu anda mengomen sekadar atas angin je(hahaha, apa punya tips la ni…hahaha).
  3. Manfaatkan medium mempromosi blog seperti Facebook; Twitter; Negaraku; Geng Blogger dan yang lain-lain. Update link anda di Facebook dan twitter setiap kali ada entri terbaru; tapi cukuplah mengupdate sekali sahaja per entri, kalau kerap sangat akan buat orang lain rasa annoying (hingga Hide update anda di Facebook atau unfollow tweet anda….its your own risk).
  4. Jika anda punya masa lapang yang banyak setiap hari, apa kata sertai forum-forum tempatan yang ada seperti ILuvIslam, FriendKorner dan lain-lain. Aktifkan diri anda di forum, ia boleh menjadi medan membina networking. Bina perbincangan yang berkualiti, atau lontarkan idea-idea yang berisi dan elakkan menyepam thread tersebut; selain membina kredibiliti anda, ia juga membantu menjaga kredibiliti forum tersebut. Pastikan juga anda meletakkan banner blog anda pada signature forum anda, dari sini anda boleh mendapat trafik ke blog anda.
  5. Sertai contests yang dianjurkan blogger tempatan. Melalui pengalaman aku sendiri dulu, dengan menyertai pertandingan-pertandingan anjuran blogger tempatan la aku banyak mengenali blogger-blogger lain; secara tak lansung menambah trafik ke blog di samping menambahkan backlink ke blog (sebab biasanya penganjur pertandingan akan letak link jawapan anda atau link blog anda di blog mereka…hohoho).
  6. Yang paling penting sekali, update blog anda dengan konsisten dan dengan isi yang berkualiti. Sebelumpublish, tanya diri anda adakah anda berpuas hati dengan hasil tulisan anda? Adakah ia sudah cukup baik, punya isi yang relavan untuk membuatkan pembaca sanggup membaca secara keseluruhan?

credit for : http://hurulaini.net

No comments: