06 November 2012

Kisah Benar,Saka Nenek Suka Makan Janin Cucu Sendiri.


Malam itu amir rasa gelisah ade sesuatu yang menggangu fikirannya malam itu bulan cukup terang sinarnya tembus di celah celah dinding kayu yang usang rumah neneknya.


Rasa seram sejuk tak tentu arah.Amir bangun dilihatnya isterinya niza nenyak tidur  beralas bantal yang agak kusam ade sesuatu yang ingin di lihatnya amir melangkah perlahan ke bilik neneknya.

Badan amir bermandi peluh dingin suasana cukup sunyi jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi amir berjalan perlahan dalam samar api pelita.Tiba di hadapan pintu bilik neneknya dia terdengar bunyi sesuatu..bunyi nafas keras dan laju..

Daun pintu bilik neneknya di tolaknya perlahan kriukkkkkkkkkk....bau busuk memenuhi ruang..tanganya meraba raba di sudut bilik mencari pelita untuk dinyalakan..tanganya terpegang sesuatu yang agak kasar seperi rambut..ianya agak panjang tapi agak kasar.


Dinyalakan lighter kearah benda yang di peganganya darahnya tersirap  mengigil melihat rupa nenekya mukanya pucat matanya tersembul pipinya cengkung..matanya bulat memerhatinya dalam gelap..amir terus lari kebililiknya..

Ditutupnya pintu bilik rapat rapat..dalam hatinya terdetik kenapa rupa neneknya begitu kenapa dia bangun sedangkan orang tua itu sudah 2 tahun terbaring akibat serangan angin ahmar.Amir cuba baring dan melelepkan mata..akhirnya amir terlelap juga.

bagun pagi amir terasa lesu mungkin dia tak cukup tidur..amir lihat niza sibuk di dapur membuat sarapan pagi.Amir terus kebilik nenek nya..orang tua itu masih tidur matanya tertutup rapat tiada bau busuk disingkapnya kelambu neneknya.

Amir terlihat neneknya menggengam sesuatu di tanganya ...tiba tiba matanya terbuka..suaranya terketar ketar kau ambil ni..jaga dia dgn baik tiap malam jumaat kau sediakan telur rebus 3 biji kau letak di atas para..

Esoknya nenek amir meninggal dunia... meniggalkan amir seribu tandatanya haruskan dia meneruskan amalan neneknya amir binggung



(kisah ini di ceritakan oleh amir katanya neneknya memelihara saka..saka tersebut menyebabkan dia dan niza sukar mendapat zuriat sudah hampir 3 kali niza keguguran..kata amir saka itu makan janin anaknya ..waulaahualamm dah cuba membuang saka tersebut tapi dia masih gagal sehingga hari ini)

No comments: