24 March 2011

Asal usul simbol IT

1-  Butang power ON/OFF
Simbol ini pada mulanya digunakan pada perang dunia 2 sebagai isyarat.Garisan menegak melambangkan angka “1″ yang ertinya hidup atau on, dan bulatan melambangkan angka “0″ yang ertinya mati atau off. Sementara bulatan yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.


2. Simbol Bluetooth
Simbol yang satu ini sudah tidak asing lagi buat mereka yang hobinya transfer data dari satu peranti ke peranti yang lain. Oleh kerana suka buah blueberry, raja Denmark ke-10, Harald Blatand mewarnakan salah satu giginya dengan warna biru.

Dan oleh kerana bluetooth yang pertama bentuknya seakan dengan gigi raja tersebut, ia digunakan yang melambangkan Raja Harald sebagai simbolnya.
3. Simbol ‘Play’
Belum ada kisah yang jelas kenapa segitiga digunakan sebagai lambang ‘play’.Yang pastinya, segitiga dianggap menjadi simbol penunjuk arah yang paling mudah dibaca. Keadaannya yang mengarah ke kanan mengingatkan kita pada arah jalan pita rakaman (kaset).
4. Simbol USB.
Lambang tongkat sakti menginspirasi simbol USB sebagai connector yang boleh menghubungkan dengan apa pun. Tiga hujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga bidang, kotak, segitiga, dan bulatan seperti menegaskan USB adalah connector yang serba boleh.
5. Simbol @ (at)
Sebelum ada mesin cetak, penerbit perlu menulis tangan setiap naskah yang diterbitkan. Mereka menyingkatkan perkataan “at”, dengan simbol “t” yang melilit “a”. Maka jadilah simbol ini.

No comments: